• Login
  • Je hebt nog geen cursussen in je winkelmandje

Wat leer je door deze e-learningmodule?

Kleine zorgaanbieders en solopraktijken moeten aan de eisen van de Wkkgz voldoen. Dat houdt onder andere in dat je incidentenmanagement op orde moet zijn. De wet schrijft voor wat je moet doen, maar hoe je dit invult kun je grotendeels zelf vaststellen.

In deze e-learningmodule gaan we in op de eisen die gesteld worden en we beschrijven methodieken en oplossingen om aan de eisen te voldoen.



ALGEMEEN DOEL

Je kent de basisprincipes van incidentenmanagement, weet hoe je incidentmeldingen schrijft en kent de eisen waar je aan moet voldoen.



DE LEERDOELEN

Kennis

Je hebt na het volgen van de e-learning kennis van;

  • de eisen vanuit de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg, de Jeugdwet en overige aanverwante kaders;
  • niveaus van risico’s binnen een organisatie;
  • definities die van belang zijn om te kennen;
  • de safer-methode om vooraf risico’s te analyseren;
  • de prisma-methode voor het registreren en analyseren van incidenten;
  • de informatieplicht bij incidenten;
  • de eisen aan het registreren van incidenten;
  • kennis van de situaties die je moet melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd;
  • het maken van een prospectieve risicoanalyse (vooraf) en retrosectieve analyse.

Vaardigheden

Je hebt na het volgen van de e-learning vaardigheden om;

  • risico’s in te schatten op basis van de prisma-methode
  • objectief en passend verslag te doen van incidenten;
  • betrokkenen te informeren met de juiste informatie.

Attitude

Vanuit je beroepshouding wordt verwacht dat je;

  • het belang van incidenten registreren en analyseren kent;
  • je kunt reflecteren op eigen handelen en fouten deelt zodat collega’s of beroepsgenoten hier ook van kunnen leren.


ONDERWERPEN

  • Algemene eisen vanuit de wetgeving en richtlijnen
  • Risicomanagementsysteem, veiligheidsmanagementsysteem
  • Wat zijn incidenten en calamiteiten
  • Prospectieve en retrospectieve risicoanalyse
  • Objectief beschrijven van incidenten
  • Minimale vereisten aan de inhoud van incidentformulieren
  • Verantwoordelijkheden binnen de organisatie
  • Methodes om incidenten te beschrijven zoals de PRISMA methode
  • Eisen aan het melden van calamiteiten


VOOR WIE

  • Beginners / Opfriscursus
  • Solpraktijken

CERTIFICAAT

Je maakt diverse toetsen tijdens het volgen van de lessen. Aan het eind krijg je een eindtoets. Voor alle toetsen moet je een minimaal resultaat van een 6.0 behalen. Je kunt het certificaat digitaal downloaden.

Cursusoverzicht

Les 1 – Algemene uitleg (solo) (Incidentenmanagement) 00:10:00
Les 1.1 Voorbeeld van organisatierisico’s (Incidentenmanagement) 00:01:00
Les 1.2 Voorbeeld van risico’s voor medewerkers (Incidentenmanagement) 00:01:00
Les 1.3 Voorbeeld van risico’s op cliëntniveau (Incidentenmanagement) 00:01:00
Les 2 Oefenen voor je eigen organisatie (Incidentenmanagement) 00:15:00
Les 3 – Aanverwante eisen en soorten (Incidentenmanagement) 00:15:00
Les 4 – Externe partijen (Incidentenmanagement) 00:05:00
Les 5 – Definities (Incidentenmanagement) 00:15:00
Les 6 – Omgaan met incidenten (Incidentenmanagement) 00:15:00
Les 7 – Handelen door de organisatie (solo)(Incidentenmanagement) 00:02:00
Les 8 – Handelen door de professional (solo)(Incidentenmanagement) 00:01:00
Les 9 – Documenten en registraties (Incidentenmanagement) 00:02:00
Eindtoets incidentenmanagement 00:00:00

Reviews

0

beoordelingen
  • 5 Sterren0
  • 4 Sterren0
  • 3 Sterren0
  • 2 Sterren0
  • 1 Sterren0

Er zijn nog geen reviews geschreven voor deze cursus. Wees de eerste die er een schrijft!

Koop deze cursus

39,95 (excl. BTW)In winkelmand

  • 39,95 (excl. BTW)
  • 13 lessen
  • 1 uur, 23 minuten

Instructeur

1 cursisten volgen nu deze cursus
© 2019 - Expertiseplatform Klacht- en Gezondheidsrecht B.V. / Consultancy Zorg en Welzijn B.V. / Jeugdjurist B.V.